Aviseringar
Rensa alla

Tortera djur

vonKissekatt:

ja de skiter jag i

Jo... Alla världens katter går före va, de har ju så himla svårt att jaga möss och annat att käka tänker jag... 

SvaraCitera

Hee1232:

varför då? Alla människor är och var djur från födelse till död. Bara att vi blev mer intelligenta eftersom vi lyckades utvecklas. 

För att inte ens dessa människor reagerar i praktiken rimligt utifrån den ståndpunkten. Menar väl att det tyder på märklig människosyn snarare än bra djursyn pga ens ageranden i situationer där djur är utsatta är betydligt mindre omfattande än jag anser vore rimligt om det var en människa. Osv.

SvaraCitera
Ämnesstartare

rotorblad:

För att inte ens dessa människor reagerar i praktiken rimligt utifrån den ståndpunkten. Menar väl att det tyder på märklig människosyn snarare än bra djursyn pga ens ageranden i situationer där djur är utsatta är betydligt mindre omfattande än jag anser vore rimligt om det var en människa. Osv.

Men varför tycker du människor har ett större värde än djur? Vi är ju alla trots allt levande individer

SvaraCitera

Hee1232:

Men varför tycker du människor har ett större värde än djur? Vi är ju alla trots allt levande individer

Jag tycker att man bör kunna göra uttryck för sina påstådda värderingar i praktiken och om jag stod inför kvalet att döda en höna eller en människa skulle jag aldrig tvivla. Tycker således inte att djur och människor har samma värde. 

SvaraCitera

rotorblad: stod inför kvalet att döda en höna eller en människa skulle jag aldrig tvivla

Du skulle alltså döda en höna?! Hemska människa!!

SvaraCitera

Niklas:

Empati är väl dock inte speciellt vanligt bland djur? 

Har du umgåtts särskilt mycket med djur?

SvaraCitera

Niklas:

Jo egentligen. Och då kan man ju säga att det bara är hyckleri om man inte är vegan fast samtidigt anser att djur ska behandlas som människor. 

Om vi nu ska vara såna skulle jag rent moraliskt kunna äta människokött. Finns dock andra anledningar till att jag inte är kannibal. 

SvaraCitera

Ruttenfisk:

Har du umgåtts särskilt mycket med djur?

Nej haha. Oskyldig

SvaraCitera

Niklas:

Nej haha. Oskyldig

Skulle vilja påstå det motsatta. Medan vi människor i högre grad ägnar oss åt abstrakt och logiskt tänkande, styrs djur mycket mer av känslor. Min uppfattning är att åtminstone flockdjur har minst lika mycket empati som människor. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

rotorblad:

Jag tycker att man bör kunna göra uttryck för sina påstådda värderingar i praktiken och om jag stod inför kvalet att döda en höna eller en människa skulle jag aldrig tvivla. Tycker således inte att djur och människor har samma värde. 

Okej, låt oss säga att det inte ens var en människa inblandad för om ex. En höna skulle komma och attackera en annan människa och skada den människan fysiskt, skulle jag också döda hönan. Jag tänker mer på exempelvis det här med att man torterar en hund innan man äter det för smakens skull. Eller att på något sätt döda ett djur på ett hemskt sätt och få det att lida. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Skulle vilja påstå det motsatta. Medan vi människor i högre grad ägnar oss åt abstrakt och logiskt tänkande, styrs djur mycket mer av känslor. Min uppfattning är att åtminstone flockdjur har minst lika mycket empati som människor. 

Tror jag med Galen känslor är väl det enda ett djur har när de inte har den intelligensen som en människa har. Det är som att vi människor styrs av våra hjärnor och (detta kommer låta cheesy) djur styrs av sina hjärtan eftersom de inte har så mycket i sina hjärnor att gå på. Det är ren instinkt för de. Exempel: En jägare hittar några björnungar, björnmamman kommer och känner sig hotad av jägaren och försöker skydda sina ungar, jägaren skjuter björnmamman och hävdar att det var i självförsvar, ungarna kan inte leva utan en mamma som ger de mat, slutar med att jägaren skjuter ungarna med för att de inte ska svälta till döds. 

SvaraCitera

Hee1232:

Okej, låt oss säga att det inte ens var en människa inblandad för om ex. En höna skulle komma och attackera en annan människa och skada den människan fysiskt, skulle jag också döda hönan. Jag tänker mer på exempelvis det här med att man torterar en hund innan man äter det för smakens skull. Eller att på något sätt döda ett djur på ett hemskt sätt och få det att lida. 

Fast det var inte alls det jag pratade om. Jag pratade om människor kontra djur och försespråkar inte på något vis tortyr av något levande öht.

SvaraCitera

Niklas:

Nej haha. Oskyldig

Märker det. 

SvaraCitera

S3ON:
det vore fint om djur och människor ansågs ha lika värde iaf.

Bara om djuren respekterar varann med lika värde först.

SvaraCitera

Armagedon:

Märker det. 

Point taken Söt

SvaraCitera