Superfoods som hjälper dig att koncentrera dig

Visste du att det du äter faktiskt kan ge en riktig kickstart åt hjärnan? Det är sant! Så, om du vill maximera din koncentration och minnesförmåga, då är det dags att gräva fram superfoods och sätta igång. Vi har samlat de bästa ingredienserna som kommer att få dig att dominera i skolan. Så, greppa en tallrik och häng med när vi dyker in i den fantastiska världen av mat för hjärnan!

  1. Blåbär - Små men mäktiga! Blåbär är som superhjältar för ditt huvud. De är packade med antioxidanter och andra näringsämnen som kan förbättra din kognitiva funktion och boosta minnet. Släng ner dem i smoothies, strö dem över dina flingor eller ät dem som de är för att ge din hjärna en riktig boost.
  2. Avokado -  Denna gröna skönhet är fullpackad med nyttiga fetter och vitaminer som är bra för hjärnan. De goda fetterna hjälper till att hålla din hjärna smidig och är som bränsle för ditt fokus. Gör guacamole, smöra på rostat bröd eller släng ihop en supergod avokadosmoothie. Svårt att hitta en mogen avokado? Du vet väl att du kan hitta perfekt mogen avokado i frysdisken!?
  3. Nötter - Cruncha dig till bättre koncentration! Nötter är som små hjärnförbättrare i fickformat. De är rika på omega-3-fettsyror och antioxidanter som kan öka din kognitiva funktion. Ta med dig en påse nötter som mellanmål eller strö dem över sallader och yoghurt för att ge dig själv en extra knuff i skolbänken.
  4. Broccoli - Ge din hjärna en grönsakskick! Broccoli kanske inte är din favorit, men den är definitivt din hjärnas BFF. Den är fullproppad med näringsämnen som förbättrar minnet och ökar koncentrationen. Gör en snabb wok eller ångkoka den och toppa med lite örtsmör för att göra det extra smaskigt.
  5. Mörk choklad - Här kommer den bästa nyheten - choklad kan vara bra för dig! Mörk choklad innehåller antioxidanter och koffein som kan öka blodflödet till hjärnan och förbättra fokus och alertness. Så unna dig själv en bit (eller två) av mörk choklad som en härlig hjärnboost